برد الکترونیکی چیست

برد الکترونیکی چیست و نحوه ی کارکرد آن چگونه است؟

برد الکترونیکی چیست و نحوه ی کارکرد آن چگونه است ؟

مقدمه

بردهای الکترونیکی قطعات ثابت در انواع وسایل الکترونیکی هستند و بستری مناسب برای اتصال قطعات به حساب می آیند. این بردها بسته به نوع مصرف و کاربردی که دارند در انواع ساده و پیچیده ساخته می شوند. کارت های گرافیک کامپیوتر سخت افزارهای پیچیده ای هستند و از چند لایه تشکیل می شوند. بردهای ساده نیز با اتصالات کمتر برای بخش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. بردهای مدار چاپی از معمول ترین بردهای الکترونیکی هستند. این PCB از فیبرگلاس و مواد کامپوزیتی ساخته می شوند. این بردها ساختمان های ساده ی یک لایه ای دارند.

پیشبرد الکترونیک با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه ی تهیه و تولید قطعات الکترونیکی فعالیت می کند. پیشرفته ترین قطعات الکترونیکی با دانش افرادی با تجربه و متخصص در این مجموعه ساخته می شود. برای تهیه ی بهترین محصولاتی که در حوزه های مختلف صنعت مورد استفاده قرار می گیرد می توانید با شماره های درج شده در سایت پیشبرد الکترونیک تماس بگیرید.

ساخت مدار چاپی

اسید کلروفریک برای ساخت مدارهای چاپی مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی فیبر مدار چاپی و مدارهای الکترونیکی با استفاده از این اسید به سهولت در ساخت بردها کمک می کند. این اسید مس را در خود حل می کند با این کار مس های اضافی از سطح برد برداشته می شود.

طراحی برد نیاز به ساخت انواع مدارهای الکترونیکی دارد. برای ساخت آن طرح مدار چاپی بر روی فیبر پیاده می شود. این فیبرها سطح های نازک مسی هستند و به صورت یک رو و دورو ساخته می شوند.

رنگ مدار چاپی در سال های اخیر بسیار متنوع شده است. در گذشته بردهای الکترونیکی با رنگ سبز شناخته می شدند. در بازار امروز بردهایی با رنگ های زرد، سیاه، آبی و قرمز نیز دیده می شود. رنگ های دیگری نیز به این بردها اضافه شده است و برای مقاصد مختلفی در ساخت بردها مورد استفاده قرار می گیرد.

محصولات مدار چاپی برای مقاصد مختلفی در صنعت، پزشکی و ساخت انواع تجهیزات به کار می روند. برای خرید این محصولات مانند ماژول برد توسعه و سنسور می توانید با شماره های درج شده در سایت پیشبرد الکترونیک تماس بگیرید. این محصولات با کیفیتی برتر و قیمت مناسب عرضه می شود.

کاربرد بردهای الکترونیکی

بردهای الکترونیکی علاوه بر کامپیوترها در دستگاه های الکترونیکی مانند تلویزیون، رادیو، دوربین و تلویزیون همراه نیز به کار می روند. از این تجهیزات در قسمت های مختلفی از وسایل الکترونیکی استفاده می کنند و بسته به کاربرد آن ها انواع مختلفی از بردها برای این دستگاه ها استفاده می شوند.

تجهیزات پزشکی یکی از حوزه های مصرف کننده ی بردهای الکترونیکی است. به دلیل پیشرفته شدن وسایلی که در حوزه ی پزشکی ساخته شده است این قطعات انرژی کمتری را مصرف می کنند. در اغلب دستگاه های پزشکی از PCB با چگالی بالا استفاده می شود که برای طراحی های متراکم استفاده می شود. محدودیت هایی که در حوزه ی دستگاه های پزشکی وجود دارد با استفاده از این قطعات کاهش پیدا می کند. این تجهیزات نیاز به اندازه های کوچکتر و ساخت سبک تری دارند. این امر باعث توسعه در حوزه ی پزشکی می شود. ازPCB در قسمت های مختلفی از جمله دستگاه های کوچک پیس میکر و دستگاه های بزرگتر اشعه ی ایکس و اسکن استفاده می کنند.

ماشین آلات صنعتی بردهای الکترونیکی پر قدرتی دارند. در صورتی که برای اتصالات مس های فعلی مناسب نباشند بهتر است از مس های ضخیم تری استفاده کرد. در زمان هایی از PCBهای ضخیم استفاده می کنند که آزمایش کننده های بار صنعتی، کنترل کننده ی موتور و شارژهای باتری با جریان بالا مورد استفاده باشد.

نورپردازی یکی از موارد کاربرد بردهای الکترونیکی است. برای استفاده از تجهیزات روشنایی LED بردها مورد استفاده قرار می گیرند. این قطعات با مصرف کم و سطح انرژی بالایی که دارند از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. این PCB سطح بالایی از انتقال حرارت را دارند و به عنوان سینک های حرارتی عمل می کنند. پایه ی تجهیزات روشنایی اولیه همین PCB های آلومینیومی هستند.

صنایع خودرو سازی و هوافضا دارای PCBهای انعطاف پذیری هستند. این بردها در محیط های لرزش بالایی وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرند. در صنایع حمل و نقل نیاز به بردهای سبک تری هست، همچنین اندازه ی آن ها باید با توجه به محیطی که قرار است در آن قرار بگیرند مانند داخل داشبورد باید طراحی و ساخته شود.

کاربردهای مسکونی و فروشگاهی این بردها در ساخت تابلوهایی است که برای روشنایی و نمایش عنوان محصولات مورد استفاده قرار می گیرند. این بردها نقش موثری در روشنایی شهر و ویترین مغازه ها دارد. این بردها معمولا به دما حساس هستند و سینک های حرارتی در پایه ی PCB امکان طراحی فشرده تر با هزینه ی کمتری را فراهم می کند.

در صنعت خودروسازی به دلیل مدرن شدن تجهیزات آن ها استفاده ی بیشتری از قطعات الکترونیکی می شود. قسمت هایی مانند کلید چراغ جلو و برف پاک کن برای استفاده از بردهای الکترونیکی بسیار مناسب هستند. در خودروهای مدرن تر برای تجهیزات پیچیده تری از این قطعات استفاده می کنند. خودروهای پیشرفته ی امروزی به دلیل فناوری های پیشرفته ای که دارند از PCB در حس گرها استفاده می کنند.

در صنایع نظامی و دفاعی PCB ها کاربرد بیشتری دارند. این بردها در وسایل نقلیه، سلاح های گرم، رایانه، تجهیزات و ارتباطات نظارتی مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل نیاز به قرار گرفتن تجهیزات در شرایط نظامی و دفاعی دشوار و با آب و هواهای خاص این بردها باید قدرت مقاومت در این شرایط را داشته باشند.

صنعت دریایی یکی از مصرف کنندگان بردهای الکترونیکی هستند. سیستم های ارتباطی، زیر دریایی و کشتی های بزرگ و کوچک نیاز به استفاده از بردهای الکترونیکی دارند. به دلیل قرار گرفتن بردهای در معرض آب شور و شیرین امکان صدمه رسیدن به آن ها وجود دارد. به همین دلیل بردها و قطعات دیگر امکان خوردگی و آسیب را دارند. تجهیزاتی در کنترل و ناوبری کشتی ها نیاز مبرمی به برد دارند.

انواع بردهای الکترونیکی

برای کاربردهای گوناگون نمونه بردهای مختلفی ساخته می شوند. این بردها با توجه به نیاز قطعات ساده و یا پیچیده هستند.

بردهای تک لایه از یک بستر تهیه می شوند که متشکل از لایه ی نازکی از فلز است. مس به عنوان یک رسانا رایج ترین پوشش محسوب می شود و چاپ سیلک در آن برای مشخص کردن پایه های برد بر روی آن است. طراحی و ساخت این بردها بسیار آسان است و می توان با هزینه ی کمتری آن را خریداری کرد. این مدل کم هزینه برای سفارش در حجم بالا مناسب است. بوردهای چند لایه ساختار پیچیده تری دارند. این بردها در تجهیزات پیچیده تری به کار می روند و برای استفاده در بخش های مهم صنعتی کارایی دارند.

نتیجه گیری

برای پیشبرد صنایع و ساخت تجهیزات و ماشین آلات الکترونیکی استفاده از بردهای بسیار ضروری است. این بردها در مجموعه ی پیشبرد الکترونیک با مقاومت و ساختارهای مختلفی بسته به صنایع مورد نیاز ساخته می شود. برای سفارش انواع برد و مشورت با طراحان متخصص این بردها می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید. پیشبرد الکترونیک با سه دهه فعالیت در خدمت مشتریان عزیز می باشد و برای تامین بازارهای داخلی و جلب رضایت مصرف کننده تلاش می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *