آشنایی با انواع فیبرهای مدار چاپی

مقدمه

امروزه فناوری‌هایی بسیار پیشرفته‌ای در فیبر مدار چاپی به کار رفته است. در صنعت الکترونیک فیبرهای بسیار زیادی به کار برده می شوند، یکی از پراستفاده‌ترین آن‌ها هم فیبرهای مدار چاپی می‌باشد. یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد هنگام برخورد با فیبرهای مدار چاپی با آن مواجه می‌شوند، این است که منظور از این فیبر چیست و از چه جنس و متریال ساخته شده اند؟ در این پست در مورد این که فیبر مدار چاپی چیست و انواع آن‌ها صحبت می‌کنیم، لطفا تا پایان مطلب همراه ما باشید.

فیبر مدار چاپی چیست

همانطور که از نام این نوع فیبر مشخص است، فیبرهای مدار چاپی تحت عنوان printed fiber circuit معرفی می‌شود. از فیبرهای مدار چاپی به عنوان یک قطعه الکترونیکی بسیار پر کاربرد استفاده می‌شود. ضخامت این نوع فیبرها حدود ۱.۶ میلیمتر است که اصولاً جنس‌ آن‌ها مقوای فشرده شده به رنگ قهوه‌ای و یا کرم می‌باشند. در یک طرف فیبرهای رنگی مدار چاپی یک لایه مسی قرار داده می‌شود که به وسیله فشار و چسب پوشیده شده اند. این فیبرها به دلیل وجود این نوع جنس یک محیط عالی برای به هم متصل کردن قطعات متفاوت را به وجود خواهند آورد.

فیبر مدار چاپی چیست

معرفی انواع فیبر مدار چاپی

فیبرهای مدار چاپی را که در بالا به آنها اشاره کردیم، در انواع مختلفی در بازار وجود دارند. در ادامه به معرفی انواع فیبرهای مدار چاپی می‌پردازیم:

فیبر مدار چاپی فنولیک

انواع فیبرهای مدار چاپی بر اساس جنس و متریال سازنده آن مورد دسته بندی قرار می‌گیرند. این نوع فیبرها از یکسری لایه‌های کاغذی که در محلول فنل بوده‌اند، ساخته می‌شوند. از نظر رنگ هم فیبرهای فنولیک به رنگ‌های زرد یا قهوه‌ای و طلایی هستند، به همین دلیل تشخیص آنها را خیلی راحت می‌کنند. یکی از ویژگی‌های بارز فیبرهای فنولیک راحت سوراخ شدن آنها است. ضخامت فیبرهای مدار چاپی، یک و نیم میلی متر تا حداکثر ۲ میلیمتر است.

فیبر مدار چاپی فایبرگلاس

این نوع فیبرها بر خلاف فیبرهای فنولیک دیگر به راحتی سوراخ نشده و از یک استحکام و مقاومت بالایی در برابر حرارت برخوردار هستند، یعنی نمی‌توان با دستگاه‌های هویه اقدام به سوراخ کردنشان کرد. از نظر متریال هم جنس آن از الیاف شیشه و پلیمر است، که ترکیب اصلی آن را کامپوزیت‌ها تشکیل می‌دهند. به دلیل مقاومت در برابر حرارت آن را خیلی قوی‌تر از فیبرهای فنولی هستند. یکی از مزیت‌های اصلی فیبر فایبرگلاس در معرض دید آن پایه‌ها می باشد که همین امر تعمیر را و خیلی آسان و سریع می‌گرداند. رنگ فیبر مدار چاپی فایبرگلاس به رنگ سبز است، که تمام افرادی که در این حیطه فعالیت می‌کنند، آن را به این رنگ می‌شناسند.

فیبر مدار چاپی فایبرگلاس

فیبر مدار چاپی دورو

یکی دیگر از فیبرهای مدار چاپی فیبر دورو می‌باشد. منظور از فیبر دورو یعنی در هر دو طرف لایه‌های آن مس به چشم می‌خورد. این فیبرها می‌توانند از هر دو طرف از جنس فنولیک بوده و یا اینکه از هر دو طرف به جنس فایبرگلاس باشند. قیمت فیبرهای دورو خیلی بیشتر از دیگر فیبرها می‌باشد، علت آنها وجود لایه‌های نازک مس در هر دو طرف آن است. اصولا از فیبرهای دورو  هم در تولید مدارهای کامپیوتر، ویدیو و دیگر موارد به خوبی استفاده می‌شود.

فیبر مدار چاپی آلومینیومی

فیبرهای آلومینیومی از یک لایه‌ی رسانه حرارتی دیالکتریک ساخته شده اند که این لایه رسانا در بین آلومینیوم و فویل مس قرار می‌گیرند و به نحوی حرارت را از سطح مدار چاپی به سطح زیرین آن انتقال خواهند داد. فیبرهای آلومینیومی را اصولاً در بردهایی با حرارت بالا مورد استفاده قرار می‌دهند.

فیبر مدار چاپی راجرز

نام اصلی فیبر مدار چاپی راجرز به شرکت سازنده آن مربوط است و اصولا در استانداردهای متنوع هم تولید و طراحی می‌گردد. بردهای الکترونیکی راجرز نسبت به دیگر برندها گران‌تر بوده و در دسته فیبرهای رنگی مدار چاپی قرار می‌گیرند. این نوع فیبرها به دلیل نازک بودن و دی الکتریک بودن به فراوانی استفاده می‌شوند.

فیبر مدار چاپی فلکسیبل

فیبرهای فلکسی بل از نوع بردهای الکترونیک انعطاف پذیر می‌باشند. برای ساخت و تهیه آنها از فناوری فوتو لیتوگرافی به خوبی به کار برده می‌شوند. همین انعطاف‌پذیری بالای فیبر مدار چاپی فلکسیبل موجب شده تا علاوه بر برطرف کردن مشکلات اتصالات داخلی بردها، در کاهش وزن، کاهش فضا نقش بسیار موثری را داشته باشند.

فیبر مدار چاپی فلکسیبل

فیبر مدار چاپی آماده

فیبرهای مدار چاپی آماده نوعی فیبری هستند که برای اتصالات و به هم متصل کردن قطعات به کار برده می‌شوند، به طوری که جای پایه‌ها روی آنها به خوبی مشخص است.

قیمت فیبر مدار چاپی

فیبرها در رنگ‌های متفاوت با جنس های مختلف دارای تنوع قیمت فراوانی هستند. البته تنوع قیمتی به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه در مورد آن توضیحاتی خواهیم داد. اولین عاملی که بر قیمت آن اثر مستقیم می‌گذارد، جنس فیبرها است. به عنوان مثال از مس طلا نیکل و غیره می‌باشد و در ادامه می‌توان اندازه، حجم، تعداد سوراخ کاری، تعداد لایه‌ها و نوع برش هم نام برد. رنگ فیبر مدار چاپی تاثیری در قیمت آنها نخواهد داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *