چاپ PCB چگونه است

چاپ PCB چگونه است ؟

نحوه چاپ و تولید فیبر مدار چاپی یا pcb

مقاله زیر نحوه چاپ و تولید pcb به طور مختصر بیان می کند . این مقاله کاری از شرکت پیشبرد الکترونیک اسپادانا می باشد که برای بالا بردن سطح اطلاعات شما در این حوزه به رشته تحریر در آمده است . هم چنین اگر شما تصمیم به سفارش pcb  دارید ، تیم ما می تواند شما را در این مورد به طور کامل راهنمایی کند .

چاپ pcb  چگونه است ؟

برد های مدار چاپی  pcb یکی از مهمترین قسمت هایی است که در لوازم الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد .

Pcb  را می توان یکی از بزرگ ترین اختراعات در حوزه برق و الکترونیک دانست ، که امروزه در بسیاری از صنایع از جمله الکترونیک ، پزشکی ، نور و روشنایی ، کامپیوتر و هوش مصنوعی و … به کار می رود .

Pcb  دارای چه ساختاری است ؟

Pcb  ها  ساختار هایی را دارا می باشند ، که ابتدا توضیح مختصری در مورد آن ارائه می دهیم چیزی که در نگاه اول به آن نظر را به خود جلب می کند لاین ها یا خطوط مسی هستند ، که این لاین ها باعث اتصال قطعات به یک دیگر می شود . محل قرار گیری این لاین های مسی بر طبق نیاز طرحی که طراح آن را تهیه کرده ، مشخص می گردد . نقشه اتصال هر مدار با توجه به هدفی که مدار برای آن طراحی شده متفاوت است .

چاپ  pcb  دارای چه مراحلی می باشد ؟

چاپ  pcb  دارای پنج مرحله است که در زیر به آن پرداخته می شود .

طراحی مدار pcb

اولین بخش از پروسه چاپ pcb طراحی مدار می باشد .

زمانی که مدار بر طبق خواسته مشتری طراحی می شود باید از نظر دقت و هماهنگی به طور کامل چک شود و با بخش تولید هماهنگ  گردد تا در صورت گرفتن تاییدیه نمونه اولیه ساخته شود . برای طراحی pcb  نرم افزار های مختلفی در بازار هست که طراح بنابر طرح و نوع آن باید گزینه مناسب را انتخاب نماید این نرم افزار ها دارای اطلاعات مهمی از جمله لاین های مسی ، نماد ها ، پد ها و … هستند در زمان طراحی باید تمام جنبه های طرح و نوع برد و نیاز های مشنری مد نظر قرار گرفته شود و در حین طراحی آن تمام نکات کنترل و بعد از اتمام طراحی فایل حاوی طرح برای تبدیل به فیلم به بخش مربوطه فرستاده شود .

تبدیل فایل به فیلم

مرحله دوم نوبت به تبدیل فایل به فیام می رسد .

بعد از مرحله طراحی شماتیک و گرفتن خروجی به صورت pdf  توسط نرم افزار ، آن را برای تبدیل  به فیلم به قسمت تولید فرستاده می شود . فایل به صورت نگاتیو و پوزیتیو بر روی یک ورقه شفاف پلاستیکی چاپ می گردد . سپس آن را روی فیبر قرار داده و از نظر اندازه و محل قرار گیری نقاط و خطوط روی فیبر چک می شود .

چاپ لایه داخلی فیبر

سومین مرحله مرحله چاپ لایه های داخلی است .

در فیلم های ظاهر شده جای تمام لاین های مسی و پد ها به صورت دقیق مشخص شده اند

پس از چاپ فیلم شابلون ها را توسط داروی حساس ( لاک حساس ) حساس به نور می کنیم . فیلم را روی آن قرار داده و درون دستگاه نور دهی فرابنفش گذاشته و به میزان مورد نیاز به آن نور تابانده می شود تا نقشه مدار از  فیلم  بر روی شابلون هک گردد ، سپس شابلون آماده شده را روی دستگاه چاپ نصب نموده و رنگ مورد نیاز را آماده و کار چاپ طرح روی فیبر آغاز می گردد.

حذف مس های اضافه

در  مرحله چهارم به وسیله دستگاه اسید شویی مس های اضافی روی فیبر ها کاملا شسته می شود و با سود شویی نیز رنگ های روی خطوط مسی مورد نیاز مدار ، پاک می گردد و فقط مسیر های مسی باقی می ماند .

چاپ لایه بیرونی

 آخرین مرحله و پنجمین مرحله نوبت به چاپ لایه بیرونی می رسد که در این مرحله مانند مرحله سوم شابلون ساخته و به وسیله دستگاه چاپ لایه های بیرونی مدار چاپ می شود که این لایه ها شامل لایه محافظ سبز و لایه چاپ راهنما خواهد بود .

حرف آخر

در طراحی و چاپ و تولید  pcb مراحلی را باید طی کرد که در این مقاله به برخی از آن ها پرداختیم شما نیز میتوانید برای گرفتن مشاوره و یا اطلاعات بیشتر در قسمت تماس با ما رفته و با مشاوران ما در تماس باشید تا آن ها  شما را در این مورد راهنمایی کنند .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *