برد مدار چاپی سبز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

برد مدار چاپی سبز چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

اگر کمی به دستگاه الکترونیک و تعمیر آنها علاقمند باشید با عبارت برد و ظاهر و طراحی برد الکترونیکی آشنا هستید. در بیشتر اوقات چاپی که بر روی  برد مدار چاپی انجام می شود به رنگ سبز می باشد اما این به این معنا نیست که همه بردهای مدار چاپی که تولید می شود به رنگ سبز هستند بلکه بردهای الکترونیکی به رنگ های آبی و زرد نیز در بازار موجود هستند ولی نسبت به برد مدار چاپی سبز مقدار کمتری دارند. برد سبز یک سطح سبز رنگ دارد که نوارهایی به رنگ طلایی نیز روی آنها کشیده شده است.

رنگ سبز در برد نشانه چیست؟

برد های سبز دارای یک سطح سبز رنگ با خطوط طلایی بر روی آنها هستند حالا این رنگ سبز نشانه چیست و چه تفاوتی بین رنگ سبز روی برد با رنگ های دیگر وجود دارد؟

قسمت سبز رنگ روی برد  یک پوشش بیرونی برای محافظت از برد می باشد. این قسمت سبز رنگ  از نوعی رزین سخت شده با یک ماده ی رنگی به وجود می آید و برای افزایش استحکام بردها استفاده می شود. این لایه از برد در برابر عواملی مانند رطوبت و یا گرد غبار محافظت می کند زیرا هر کدام از این موارد می توانند در کارکرد صحیح بر سبز اختلال ایجاد کنند.

دلیل سبز بودن رنگ برد مدار چاپی

  •  اولین دلیل سبز بودن برد مدار چاپی سبز به دلیل استفاده از یک نارسانا شیشه اپوکسی می باشد این نارسانا به رنگ سبز می باشد که بعد ها سازندگان با استفاده از برخی رنگدانه ها این نارسانا را به رنگ سبز پر رنگ تر در آوردند.
  • دومین دلیل استفاده از رنگ سبز در طراحی برد سبز این است که این قطعه بسیار ظریف است و باید رنگی در سطح برد قرار داشته باشد تا خطوط مسی که به رنگ طلایی و نقاط سفید که بر روی برد وجود دارند با چشم مسلح قابل رویت باشند تا فردی که قصد تعمیر آن را دارد جزئیات برد را مشاهده کند.
  • به دلیل استفاده بیشتر از رنگ سبز برای بدنه برد قیمت این برد ها کاهش پیدا کرد و به دلیل این کاهش قیمت نیز متقاضی ها بیشتر شد و به همین دلیل میزان استفاده از برد با رنگ سبز بالا رفت و برد با رنگ های دیگر در جایگاه دوم و یا سوم قرار گرفتند.

برد مدار چاپی سبز چه کاربردهایی دارد؟

  • برد ها در همه دستگاه ها و وسیله های الکترونیکی استفاده می شود و یک قطعه پر کاربرد است و مانند مغز انسان عمل می کند و اطلاعات را دریافت ،پردازش و بعد هم اطلاعات را به قطعه مورد نظر می فرستد.
  • برای استفاده از برد مدار چاپی سبز ابتدا باید بدانیم که این برد برای چه منظوری و در چه دستگاهی استفاده خواهد شد و بر اساس آن مسیر ها و خطوط مدار الکتریکی روی برد را طراحی کنیم زیرا  قطعات روی برد قرار می گیرند و این خطوط هم یک جریان را بین قطعات ایجاد کند به همین دلیل هم هر وسیله الکترونیکی برد مخصوص به خودش را دارد که باید از از قبل مختص آن دستگاه طراحی شود.
  • بردهای الکتریکی در چندین مدل ساخته می شوند که نسبت به لایه ها و پیچیدگی هایشان در صنایع مختلف و دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.بردها به دلیل سایز بندی بسیار ظریفی که دارند و امکان تولید آنها در مدت زمان کوتاه بسیار بالا می باشد می تواند بسیار مقرون به صرفه باشند زیرا طراحی بردها به صورت تکی می تواند بسیار زمان بر و پرهزینه باشد.
  • این بردها به دلیل دقت بالایی که در تولید آنها وجود دارد و قطعات آن با فاصله بسیار نزدیک و مناسب از هم قرار دارد و همین باعث می شود تا میدان مغناطیسی کمتری در بین قطعات به وجود آید و نویز  هم ایجاد  نمی شود و همچنین سطح ایمنی برد ها  نیز بالاتر می باشد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *